Kurs pisania CV

6 maj 2008, typ: kurs, autor: Piotr Nowacki

CV (CURICULUM VITAE) nie jest typowym życiorysem gdyż posiada ściśle określoną strukturę. Układ strukturalny tego dokumentu jest następujący:

  • Dane personalne
  • Wykształcenie
  • Doświadczenie zawodowe
  • Dodatkowe umiejętności
  • Zainteresowania
  • Ewentualne referencje
  • Dane personalne to:
    • Imię i nazwisko
    • Data i miejsce urodzenia
    • Stan cywilny
    • Adres, telefon, e-mail

  • Wykształcenie to:
    • Nazwa ukończonej szkoły lub uczelni z podaniem miejscowości w jakiej się znajduje.
    • W przypadku studiów należy podać nazwę wydziału, kierunek studiów, specjalność, temat pracy dyplomowej, przedmioty wiodące, średnia ocen ze studiów, ocena końcowa z egzaminu dyplomowego.
    • W przypadku szkoły średniej podanie profilu i specjalności, przedmioty wiodące, średnia ocen (szczególnie gdy była wysoka).
    • Dodatkowe kursy z podaniem nazwy, organizatora i czasu trwania.
    • Otrzymane stypendia naukowe, wyróżnienia (można to umieścić w rubryce dodatkowe umiejętności).
    • Działalność naukowa w studenckich kołach naukowych (można to umieścić w zainteresowaniach).
    • Należy pamiętać aby wypisywać ukończone szkoły i kursy w odpowiedniej kolejności ich ukończenia (od teraźniejszości do przeszłości czyli ukończenie studiów zawsze będzie wymienione przed ukończeniem szkoły średniej).

  • Doświadczenie zawodowe
    dzielimy na dwa bloki, zwłaszcza w przypadku absolwentów:

    • Praktyki zawodowe:
      • pełne nazwy firm z miejscowością
      • rodzaj wykonywanej pracy podczas praktyki
      • czas trwania praktyk
      • zdobyte umiejętności

    • Praca zarobkowa:
      • pełne nazwy firm z miejscowością
      • rodzaj wykonywanej pracy
      • czas trwania pracy
      • zdobyte umiejętności

  • Umiejętności:
    • znajomość języków obcych. Należy wymienić języki i określić poziom ich znajomości (podstawowy, średni, dobry czy bardzo dobry)
    • wyjazdy za granicę (nawet turystyczne)
    • praca z komputerem (znajomość obsługi jakich programów, internet)
    • prawo jazdy (jakie kategorie)
    • obsługa urządzeń biurowych

  • Zainteresowania:
    • należy unikać ogólnych haseł takich jak: kino, muzyka itd. Jeśli interesuje Ciebie muzyka to należy napisać jaka itd.
    • formy aktywności społecznej (pełnione funkcje w organizacjach). Należy wymienić pełne nazwy organizacji. Mogą to być organizacje różne, nawet turystyczne, sportowe.
    • formy aktywności kulturalno - artystyczne np. członek zespołu muzycznego, korespondencja internetowa itd.
    • przy prezentacji swoich pasji należy zastanowić się w jakim stopniu odpowiadają one modelowi pracy lub firmy itd. Dla przykładu gdy szukamy pracy w sprzedaży to ważna jest działalność społeczna czy turystyczna, która poświadcza umiejętność pracy z ludźmi. Należy zawsze pisać te nasze zainteresowania, które polepszają nasze kompetencje zawodowe.

  • Referencje:
    • Należy wymienić osoby, które mogą udzielić opinii o mnie z podaniem imienia i nazwiska, funkcji jaką pełni, adres, tytuł naukowy
    • lepiej mieć pisemne opinie, których kopie zamieszczamy w załączniku
    • załączniki umieszczamy w liście motywacyjnym


Opracował: mgr inż. Piotr Nowacki - absolwent Politechniki Łódzkiej, na odstawie własnego doświadczenia oraz ogólnych wytycznych z literatury fachowej.