Gdzie się rejestrować?
Aby uzyskać status bezrobotnego lub poszukującego pracy należy osobiście dokonać rejestracji w Urzędzie Pracy w rejonie swego zameldowania stałego lub tymczasowego. Osoby, które nie posiadają zameldowania, mogą zarejestrować się w Urzędzie Pracy w rejonie, w którym obecnie się znajdują.
( § 2 ust. 1, rozporządzenia )
Jakie dokumenty są wymagane do rejestracji?
- dowód osobisty lub inny dokument tożsamości wraz z potwierdzeniem zameldowania i podanym numerem PESEL),
- dyplom, świadectwo ukończenia szkoły lub świadectwo szkolne (w przypadku kontynuowania nauki lub braku jej ukończenia) albo zaświadczenie o ukończeniu kursu lub szkolenia,
- wszystkie świadectwa pracy, które powinny:
- spełniać wymogi Kodeksu Pracy,
- posiadać pieczątkę zakładu pracy,
- posiadać pieczątkę imienną osoby wystawiającej świadectwo pracy,
- inne dokumenty niezbędne do ustalenia uprawnień osoby ubiegającej się o rejestrację,
- dokument stwierdzający przeciwwskazania do wykonywania określonych prac, jeżeli taki dokument jest posiadany,
- osoba niepełnosprawna przedkłada dokument potwierdzający stopień niepełnosprawności.
( § 3 ust. 1 i 2 rozporządzenia )
Rejestracja nie dochodzi do skutku w przypadku braku któregoś z wymaganych dokumentów lub w wypadku, gdy osoba rejestrująca nie złoży podpisu na karcie rejestracyjnej.
( § 3 ust. 4, rozporządzenia )
W szczególnie uzasadnionych przypadkach starosta może wyrazić zgodę na rejestrację osoby nieposiadającej kompletu dokumentów
( § 3 ust. 5, rozporządzenia )
Urząd Pracy może sporządzać odpisy i kserokopie z przedkładanych dokumentów.
( § 3 ust. 3, rozporządzenia )
Karta rejestracyjna
Osoby, które rejestrują się po raz pierwszy, jak i te, które już kiedyś rejestrowały się w Urzędzie Pracy, są zobowiązane do wypełnienie karty rejestracyjnej. Wszystkie dane wpisywane do karty muszą być zgodne z posiadanymi dokumentami.
Informacje wpisane do karty rejestracyjnej podlegają sprawdzeniu przez pracownika Urzędu Pracy zgodnie z oryginałami dokumentów dostarczonych przy rejestracji.
UWAGA!
Osoba rejestrująca się wypełnia TYLKO białe pola na karcie rejestracyjnej.
Proces rejestracji
Osoba, która nie jest nigdzie zameldowana lub posiada zameldowanie na pobyt stały w innej miejscowości niż miejsce zameldowania na pobyt czasowy, przy dokonywaniu rejestracji jako bezrobotna składa oświadczenie, że nie jest zarejestrowana w innym powiatowym urzędzie pracy jako bezrobotna.
( § 2 ust. 3, rozporządzenia )
Osoba rejestrująca się poświadcza własnoręcznym podpisem w obecności pracownika urzędu prawdziwość danych i oświadczeń podanych w karcie rejestracyjnej i tym samym zostaje zarejestrowana.
( § 4 ust. 1, rozporządzenia )
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy ( Dz. U. Nr 99 poz. 1001 z późn. zm.) przeczytaj [link]
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z 26 listopada 2004 r. w sprawie rejestracji bezrobotnych i poszukujących pracy ( Dz. U. Nr 262 poz. 2607 z późn. zm. ) przeczytaj [link]
Opracował Marcin Haba na podstawie: Dz. U. Nr 262 poz. 2607 z późn. zm.