ABC Marketingu

6 maj 2008, typ: kurs, autor: Piotr Nowacki

Definicje pojęcia marketingu

Marketing jest zaspokajaniem potrzeb konsumenta.

Marketing jest procesem zarządzania, który z korzyścią i skutecznie rozpoznaje, przewiduje i zaspokaja wymagania konsumentów (odbiorców).

Marketing jest procesem skupiającym się na konsumencie.

Marketing jest zespołem technik zarządzania.

Marketing łączy w sobie filozofię i praktykę biznesu.

Marketing to działalność człowieka ukierunkowana na zaspokojenie potrzeb i pragnień poprzez proces wymiany.

Marketing jest procesem społecznym oraz procesem zarządzania, dzięki któremu jednostki i grupy uzyskują to czego potrzebują i pragną poprzez wytwarzanie, oferowanie i wymianę z innymi, produktów posiadających wartość.

Definicje pojęcia marketingu towarami

"Marketing to dostarczanie właściwych towarów właściwemu klientowi po odpowiedniej cenie." (D.O.Cathain,1981 Oxford Farming Conference)

"Marketing to realizacja wszystkich działań firmy jakie mieszczą się w ramach pojęcia przepływu produktów i usług z punktu widzenia produkcji początkowej, do chwili aż znajdą się w rękach konsumentów" (Kohls & Uhl, 1980)

"Marketing to zdobycie wiedzy o tym czego chcą konsumenci a tym, co ty możesz wyprodukować i dostarczać im, efektywnie osiągając zyski - w dłuższym okresie czasu" (Food From Britain, 1985)

Procesy marketingu

  • Proces analizy:
    • konsumenta
    • konkurencji
    • środowiska
    • mocnych stron
    • słabych punktów
  • Planowanie strategiczne:
    • długoterminowy kierunek działań
    • wybór rynków docelowych
    • programy
    • taktyki
  • Zastosowanie:
    • obsadzanie personelu
    • rozdzielanie odpowiedzialności
    • planowanie finansów
    • wykorzystanie zasobów
  • Kontrola:
    • kontrola ilościowa zachodzących procesów
    • ocena zachodzących procesów
    • rezultaty a zamierzenia

Cele "ulepszenia" marketingu z punktu widzenia producenta

  • Zwiększyć popyt na produkty
    • Zmaksymalizować zyski przy danym poziomie popytu
      • zredukować marże marketingowe:
        • ograniczyć zawyżone zyski agencji marketingowych o silnej pozycji na rynku poprzez wykorzystanie sił równoważących oraz lepszą informację rynkową.
        • zredukować koszty marketingu poprzez zmniejszenie ryzyka marketingowego, optymalizować skalę dystrybucji, technologii, lokalizacji, działalności instytucji marketingowych oraz zmiana kanałów marketingowych i oferowanych usług.
      • przechwycić marże marketingowe poprzez zintegrowanie usług marketingowych.
      • prowadzić bardziej uporządkowany marketing poprzez lepszą adaptację produktu i jego prezentacji do wymagań konsumentów, dając wyraz ich preferencjom odnośnie formy, czasu i miejsca w cenach produktu.
      • ograniczyć produkcję i/lub sprzedaż w dowolnym okresie rynkowym.
      • stosować ceny różnicujące lub dystrybucję na pod-rynki (albo poprzez wykorzystanie siły monopolistycznej albo poprzez stosowanie systemów klasyfikacji produktów).
    • Rozszerzyć popyt wśród konsumentów - znaleźć nowe formy zbytu i nowe produkty oraz rozszerzyć popyt w ramach istniejących form zbytu poprzez reklamę, kontrolę jakości, lepsze praktyki handlowe itp.
  • Obniżyć koszty produkcji:
    • Obniżyć koszty handlowe poprzez wykorzystanie jednej organizacji zajmującej się skupem od wielu producentów.
    • Poprawić współczynniki techniczne produktów.
  • Wywierać wpływ na środowisko polityczne - zagwarantować i prowadzić politykę publiczną korzystną dla producentów.

Decyzje marketingowe w firmie

  • Decyzja podstawowa - dotycząca produkcji:
    • strategiczna: jaki produkt? Zależy od:
      • względnej rentowności (dochód brutto)
      • ograniczeń wynikających z możliwości technicznych firmy
      • ryzyka
      • oczekiwań
    • taktyczna: jaką metodą?
  • Decyzja wtórna - dotycząca zbytu:
    • strategiczna: jaka sprzedaż - czy samodzielna czy grupowa?, czy magazynowanie?
    • aktyczna: kiedy i komu sprzedawać? Zależy od:
      • przepływu środków finansowych
      • magazynowania
      • lokalizacja
      • wielkość
      • oczekiwania

Decyzje marketingowe dzielimy również na:

  • krótkoterminowe
  • długoterminowe

Łańcuch marketingowy

Konstrukcja łańcucha marketingowego pokazuje organizację i powiązania pomiędzy producentem i konsumentem. Długość i kompleksowość łańcucha może się znacznie zmieniać. Na przykład:

ABC Marketingu

Opracowano na podstawie kursu "Farm Management" przeprowadzonego przez Bureau Ecologie en Landbouw Wageningen w Holandii w 1997.